The rise of Brazilian directors Anselmo Duarte and Glauber Rocha both came about through different career trajectories - Rocha working as a young film critic in Bahia and Duarte making his way up the Brazilian studio system as a star actor. Nevertheless, the two crossed paths amicably on the set of O Pagador de Promessas, Anselmo Duarte’s 1962 film that won the Palme d’Or. That encounter marks one of the major points of interest for filmmaker Michel Schettert in his new film essay, Golpe de Vista (A Quick Glance). Golpe de Vista examines the focal point in the history of Brazilian cinema that was the international success of O Pagador de Promessas, showcasing images of Duarte soaking up the success of his award at Cannes. But the film essay also looks at the larger cultural ramifications of O Pagador in the Brazilian film industry, as the aesthetic and ideological approach of the film eventually led to a larger clash with figures such as Rocha and the rest of the young Cinema Novo filmmakers.
A ascensão dos diretores brasileiros Anselmo Duarte e Glauber Rocha ocorreu através de diferentes trajetórias profissionais. Rocha trabalhando como um jovem crítico de cinema na Bahia e Duarte abrindo caminho no sistema de estúdios brasileiros como parte dos atores principais. No entanto, os dois se cruzaram amigavelmente no cenário de O Pagador de Promessas, filme de Anselmo Duarte de 1962 que ganhou a Palma de Ouro. Esse encontro marca um dos principais pontos de interesse do cineasta Michel Schettert em seu novo ensaio fílmico, Golpe de Vista. Golpe de Vista examina um dos pontos centrais da história do cinema brasileiro, sendo este o sucesso internacional de O Pagador de Promessas, o ilustrando com imagens de Duarte absorvendo o sucesso de seu prêmio em Cannes. O ensaio do filme também analisa algumas das maiores ramificações culturais de O Pagador na indústria cinematográfica brasileira, pois a abordagem estética e ideológica do filme resultou em um choque com grandes figuras, como o pórprio Rocha, e os demais jovens cineastas do Cinema Novo.