A Lira do Delirio | 1978

by/por: 
Walter Lima Jr.
Translated by: 

The Lyre of Delight is a carnaval film made with absolute freedom. The actors were free to improvise or alter their lines and actions, the camerawork adapted iself to the interaction of the actors with real carnavalgoers, wandering through the streets of Rio, and even the editing was done in such way, in five absolutely distinct cuts. There were many possible plots, each focusing on a different character, which could become the main storyline. Something defined the final cut: the death of actress Anecy Rocha, the director’s wife, in an elevator accident. The same freedom goes for how the spectator deal with the films. As director Walter Lima Jr. said in an interview:  “I thought viewers would feel so free while watching it that they could remix it any way they liked. They could explain everything that happens onscreen even according to their mood.”

A Lira do Delírio é um filme carnavalesco feito em absoluta liberdade. Os atores estavam livres para improvisar e alterar diálogos e ações, o trabalho de câmera se moldava às interações dos foliões reais com os atores, passeando pelas ruas da cidade, e a própria montagem do filme foi feita de forma solta, em cinco cortes absolutamente distintos. Havia várias tramas, protagonizadas por personagens diferentes, que poderiam ou não se tornar a principal. Um acontecimento definitivo para o corte final foi a morte da atriz Anecy Rocha, esposa do diretor, num acidente de elevador. E livre também é a forma que o espectador lida com o filme. Como disse o cineasta Walter Lima Jr. em entrevista: “Eu achava que de tal forma o espectador se sentiria livre diante do filme que podia remexê-lo como quisesse. Ele poderá explicar tudo o que se passa na tela até conforme o seu humor.”