"It became a damned film, but many people consider it a cult film. A great film, which was misunderstood in its time. I believe that interpretation. I insist, I will always insist, that Vereda da Salvação is my best film, no matter what those who were against it said." (Anselmo Duarte, discussing Vereda da Salvação in the book O Homem da Palma de Ouro).
Anselmo Duarte’s Vereda da Salvação (1965) was based on an acclaimed 1964 play by Jorge de Andrade. The plot is based on a real event, which occurred in 1955, in a community in Minas Gerais. A group of peasants, following a mystical leader, arrive on inhabited land and claim it for themselves. The mystical leader begins to preach radical ideas such as, "sin will push the air out of the world and suffering will point to the path to paradise". Soon thereafter, religious and messianic fanaticism takes hold of the peasants, leading to a tragic end for all who inhabit the land.
Vereda da Salvação was a commercial and critical failure for Duarte upon its original release but has since gone on to gain cult status among many Brazilian cinephiles. The film, shot by legendary Argentine cinematographer Ricardo Aronovich, arguably shows Duarte at the height of his creative powers. To be sure, Vereda da Salvação is Duarte’s most brutal work, underlying his transformation towards darker themes that had begun with O Pagador de Promessas (1962). Despite the current poor digital copy of the film, which does no justice to the film's formal beauty, Vereda da Salvação remains one of the key Brazilian films of the 1960s.
"Virou um filme maldito, mas para muita gente é cult. Um grande filme incompreendido no seu tempo. Acredito na interpretação. Insisto, vou insistir sempre, que Vereda da Salvação é meu melhor filme, digam o que disserem os que foram contra." (Anselmo Duarte, discutindo Vereda da Salvação no livro O Homem da Palma de Ouro).
O filme Vereda da Salvação (1965), de Anselmo Duarte, foi baseado na aclamada peça de teatro de Jorge de Andrade, de 1964. O enredo é baseado em um acontecimento real, ocorrido em 1955, em uma comunidade de Minas Gerais. Um grupo de camponeses, seguindo um líder místico, chega em terra habitada e a reivindica para si. O líder místico começa a pregar ideias radicais, como "o pecado vai empurrar o ar do mundo e o sofrimento vai indicar a vereda do paraíso". Logo em seguida, o fanatismo religioso e messiânico toma conta dos camponeses, levando a um final trágico para todos os que habitam a terra.
Vereda da Salvação foi um fracasso de público e crítica quando do lançamento original, mas desde então adquiriu status de "cult" entre muitos cinéfilos brasileiros. O filme, com direção de fotografia do lendário fotógrafo argentino Ricardo Aronovich, mostra Duarte no auge de sua capacidade criativa. Com certeza, Vereda da Salvação é a obra mais brutal de Duarte, marcando sua guinada para temas mais obscuros, iniciada com O Pagador de Promessas (1962). Apesar da péssima cópia digital do filme, que não faz justiça a sua beleza formal, Vereda da Salvação continua sendo um dos principais filmes brasileiros dos anos 60.